کد مطلب: 3327 | تاریخ مطلب: 13/08/1398
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

حکم شنیدن صدای تک خوانی یا جمع خوانی زن

حکم تک خوانی زنان و شنیدن صدای تک خوانی یا جمع خوانی زنان

نظر امام‌خمینی دربارۀ تک‌خوانی یا جمع‌خوانی زنان در برخی از آثارش بیان شده است. از آن میان، استفتائات که از ایشان سؤال شده حکم تک‌خوانی بانوان اعم از صوت قرآن و سرود در معرض نامحرم چیست؟ ایشان پاسخ دادند که «حکم دائر مدار وجود مفسده و عدم آن است.» به­این‌معنا که اگر موجب گناه و حرام شود، جایز نیست. (امام‌خمینی، استفتائات، ج 3، ص 273) درباب جمع‌خوانی زنان (گروهی) در مقابل آقایان پاسخ دادند که «با مراعات حجاب مانع ندارد، مگر آن‌که مفسده داشته باشد.» (امام‌خمینی، استفتائات، ج 3، ص 273)

صادق طباطبایی نیز در مصاحبه با مجلۀ موسیقی ایرانیان درباب صدای زن، هم‌خوانی و تک‌خوانی به بیان خاطره­ای از امام‌خمینی پرداخته‌است. ایشان دراین­ مورد با امام‌خمینی گفت‌وگویی داشته‌است و به‌طور مشخص از ایشان پرسیده که:

س: اگر در یک قطعه سرود و موسیقی نیازی به کلام و صدای انسان باشد چه حکمی دارد؟

ج: اگر مفسده­ای در کار نباشد ازاین­لحاظ حکم کلی تغییر نمی­کند.

س: صورت استفاده از صدای مرد، حتماً باید به‌صورت گروهی یا به‌اصطلاح کر باشد؟ یا می­توان از تک‌خوانی مرد نیز استفاده کرد؟

ج: ازاین­لحاظ فرقی میان تک‌خوانی و آواز گروهی وجود ندارد.

س: استفاده از صدای زن چه حکمی دارد؟

ج: همان حکم صدای مرد را دارد.

س: صدای زن باید به‌صورت گروهی باشد یا تک‌خوانی زنان نیز بدون اشکال است؟

ج: حکم همان حکم کلی است و با صدای مرد فرقی ندارد. (مجلۀ موسیقی ایرانیان، گفتگو با صادق طباطبایی؛ امام‌خمینی، استفتائات، ج 3، ص 273)

لذا به‌نظر می‌آید که امام خوانندگی زن را مانند خوانندگی مرد تلقی کرده ­است. به ­این‌معنا که اگر مشمول غنا نباشد و مفسده­ای هم بر آن مترتب نباشد، بدون اشکال است.

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.